Generelt om Bakkeskolen
Eleverne på Bakkeskolen er elever med særlige behov karakteriseret indenfor autismespektrummet. Eleverne har ressourcer og vanskeligheder af varierende grader, og kan desuden have tilstødende vanskeligheder såsom mental retardering, ADHD/opmærksomhedsforstyrrelser, sensoriske udfordringer eller epilepsi. Desuden ses diverse psykiatriske overbygninger (som angst, depression, OCD og socioemotionelle vanskeligheder)
Elevernes kognitive funktionsniveau befinder sig i spændet fra indenfor/lige under det gennemsnitlige til langt under det gennemsnitlige niveau for alderen.
Bakkeskolens specialpædagogiske læringstilbud defineres ved:
- at være et pædagogisk koordineret helhedstilbud, hvor skole- og fritidstilbud er integreret
- at læringsaktiviteter varetages af hhv. lærere, pædagoger og pædagogmedhjælpere
- mulighed for faglig sparring med skolens vejledere (psykolog, ergoterapeut, talepædagog/læsevejleder, pædagogisk vejleder, matematikvejleder, seksualvejleder, IT-vejleder)
- at skoledagen er tilrettelagt med udgangspunkt i den enkelte elevs potentialer, motivation og funktionsniveau
- at være et kvalificeret specialpædagogisk miljø, hvor arbejdet med visuel struktur, tydelighed og forudsigelighed er en naturlig del af hverdagen
- at kunne imødekomme og tilgodese elevens særlige behov såvel sansemæssige, kognitive, kommunikative, motoriske, sociale og følelsesmæssige
- at den enkelte elev sikres størst mulig skolefaglig udvikling under hensyntagen til elevens potentialer, kompetencer og behov
- at alle elever skal have mulighed for at indgå i et for dem passende og meningsgivende fællesskab med én eller flere andre elever
- at det langsigtede mål er, at den enkelte elev tilstræbes at blive så selvstændig og livsduelig som muligt